maanantai 15. helmikuuta 2016

Korvikenimen juuret * The roots of the substitute

Abraham ei palvonut Jumalaa nimellä יהוה Jahve/Jehova, ei myöskään Iisak eikä Jaakob, niin kuin 2. Moos. 6: 3:ssa annetaan ymmärtää. Mutta mikä oli Israelin kansan Jumalan/jumalan nimi? Se onkin jo vaikeampi kysymys!

On the basis of Ec. 6: 3 Abraham didn't call his God יהוה Yahweh/Jehovah nor Isaac and Jacob. But how was called the God of the Israel people? It's a more difficult question!

Mooseksen kanssa matkaan lähtenyt kansanjoukko ei koostunut pelkästään Jaakobista/Israelista polveutuvista ihmisistä, vaan heidän joukossaan oli paljon ns. sekakansaa. On selvää, ettei tuollainen joukko voinut olla uskonnoltaankaan kovin homogeeninen. Jokainen kantoi sisimmässään omaa Jumalaansa/jumalaansa, ja sen seuraukset näkyivät 40 vuoden erämaavaelluksen aikana.

The crowd that followed Moses wasn't only the descendants of Jacob/Israel but there were very much mixed people among them. It's quite clear that such a group couldn't be religiously homogenous either. Everyone carried his now God/god in his heart and the consequences were seen in the wilderness during 40 years.

Israelin ja Juudan joutuminen pakkosiirtolaisuuteen on varma todistus heidän tottelemettomuudestaan Taivaan Jumalaa kohtaan. Kun kansa itse ei halunnut seurata Jumalan tahtoa, eikä Jumala koskaan käytä pakkoa sen paremmin kansoja kuin yksilöitäkään kohtaan, muuta vaihtoehtoa ei ollut kuin, että he joutuivat kokemaan naapurikansojen ruoskaa itse Luciferin kädestä Jumalan vetäessä suojelevan kätensä pois heidän yltään.

The exile if Israel and Judah is a firm proof of their disobedience to the Heavenly God. When people didn't want to follow God's will and God never forces nations nor single persons there were no other alternative than to be lashed by Lucifer's hand when God took his sheltering hand away.

Mutta pakkosiirtolaisuus Assyrissa ja Babylonissa sekoitti entisestään Jaakobin jälkeläisten uskontoa ja uskonnollisia traditioita. Onhan täysin luonnollista, että kansojen kulttuurit vaikuttavat toisiinsa puolin ja toisin.

But the exile in Assyria and Babylon mixed more the religion and religious traditions of Jakob's offsprings. It's quite natural that the cultures of nations interact with each other on both sides.

Pakkosiirtolaisuudesta palannut kansa rakensi itselleen uuden pyhätön itkien samalla Salomon temppelin loiston menettämistä. Kuinka moni heistä ymmärsi, että Jumalan edessä tärkeintä ei ollut itse rakennus ja sen loisto vaan Eedenissä luvattu "vaimon siemen", johon jokainen yksityiskohta temppelissä viittasi!

Those who returned from the exile built a new temple weeping at the same time for the loss of the temple of Solomon. I wonder how many of them did understand that the main thing before God was not the building itself or it's splendor but the "seed of woman" to whom every single thing in the temple referred.

Kun Jumalan aika sitten täyttyi ja luvattu Siemen syntyi, Israelin kansan enemmistö ja kansan johtajat olivat koko ihmiskunnan tärkeimmästä asiasta täydellisen tietämättömiä. Babylonian Talmudialiseen farisealaisuuteen perustuva ajattelu oli sokaissut heidät kaikki.

When God's time was fulfilled and the promised Seed was born the majority of Israel and it's leaders were completely unaware of the most important thing of the mankind. Babylonian Talmudic Pharisaism had made blind them all.

Israelin kansa eli pimeydessä, mutta heille loisti valo. Koko aktiivisen toimintansa ajan Jeesus opetti toisin kuin Israelin kansan johtajat. Merkillepantavaa Jeesuksen opetuksissa on mielestäni se, että hän ei koskaan käyttänyt Jumalasta mitään tiettyä salanimeä. Hän kutsui Jumalaa nimellä "Isä", ja kehoitti seuraajiaankin puhuttelemaan häntä samalla tavalla. Tetragrammi tai Jahve/Jehova ei kuulunut Jeesuksen sanavarastoon! Sen sijaan Jeesuksen monet minä olen -lausunnot viittaavat vahvasti Moosekselle ilmoitettuun nimeen אהיה Ehjee.

The nation of Israel was in the darkness but the light was shining on them. During his whole active time Jesus taught, unlike the leaders of Israel. Noting in Jesus' teaching is the fact that he never used any special sacred name of God. He called God "Father" and advised his followers to do the same. The Tetragrammaton or Yahweh/Jehovah wasn't part of his vocabulary! Instead his many "I am" -expressions refer strongly to the name Moses heard... אהיה Ehyeh.

On huomattava myös se seikka, että israelilaiset historiotsijat sellaiset kuin Philo (25 eKr. - 50 jKr.), Josefus (37 - 100 jKr.), Eusebios (263 -339 JKr.) sekä eksegeetti Aristeas eivät koskaan mainitse sanallakaan mitään tetragrammista.  Justinos martyyri (100 - 165 jKr.) vastusti voimakkaasti sitä ajatustakin, että ainutkertaisella Jumalalla olisi joku nimi. Hän sanoi, että jos joku uskaltaisi väittää sellaisen olevan olemassa, hän "osoittaisi olevansa parantumaton hullu." Nämä Justinoksen sanat todistavat sen puolesta, ettei ainaakaan vielä hänen aikanaan tetragrammia pidetty Jumalan nimenä, eikä se ollut hänen aikanaan pyhissä kirjoituksissakaan.


Noting is also the fact that the historians of Israel such as Philo (25 BC - 50 AD), Josephus (37 - 100 AD), Eusebios (263 - 339 AD) and Aristeas, the Exegete, never mentioned with a word anything about the Tetragrammaton. Justin, the Martyr (100 - 165 AD) spoke strongly against the idea that the unique God had some name. He said that if someone dared to claim that there is such a name it would be a proof "that he is an incurable madman." These words of Justin prove that not at least in his time the Tetragrammaton was not seen as God's name and it couldn't appear in the Bible texts either.

Todisteet puhuvat siis voimakkaasti tetragrammin pyhyyttä vastaan! Mistä se on siis lähtöisin?

Thus, the evidences stand strongly against the holiness of the Tetragrammaton! Where has it come from?

Tetragrammi tunnettiin edomilaisten keskuudessa jo 1400 eKr., ja Egyptissä Amenhotep III:n  (1417 - 1379 eKr.) Amonin temppelissä tetragrammi liitetään Seiriin eli Edomiin. Ns. Ramses II:n (1304 - 1237) listassa Jahve mainitaan 6 kertaa, mutta yksikään maininta ei liitä tetragrammia Israelin kansaan, joka kuitenkin asui juuri tuolloin Egyptissä. Tetragrammi tunnettiin myös Syyriassa jo 1400 eKr.  Meshan Steela (n.800 eKr.) on 1868-70 löydetty kuninkaallinen kaiverrus, joka liittää tetragrammin  puolestaan moabilaisiin (Lue: Roger Hathaway: the sacred name of God).

The Tetragrammaton was known among the Edomites already 1400 BC, and in Egypt in an Amon temple of Amenhotep III (1417 - 1379 BC) the Tetragrammaton is connected with Seir or Edom. In the list of Rameses II (1304 - 1237) there are six mentions of nations and the Tetragrammaton but none mention of Israel, although they were living in Egypt just in those days. The Tetragrammaton was known 1400 BC in Syria also. Mesha Stele (about 800 BC), a royal inscription, which was found 1868 - 70 connects the Tetragrammaton to Moab. (Read: Roger Hathaway; the sacred name of God).

Jo Babylonian pakkosiirtolaisuudessa jotkut israrelilaisista valitsivat jumalansa nimeksi Jahven/Jehovan, mutta ilmeisesti vasta edomilaiset toivat tetragrammin Jerusalemin temppeliin ja juutalaisten pyhiin kirjoituksiin. Miten se on voinut tapahtua?

Already in the exile of Babylon some Israelis chose Yahweh/Jehovah to be the name of their idol, but obviously they were the Edomites who brought the Tetragrammaton to the temple of Jerusalem and into the holy scriptures of the Jews. How could it happen?

Nabatealaiset hääsivät edomilaiset pois omilta asuinalueiltaan Seirin vuoristosta 312 eKr. jolloin he asettuivat Idumeaan eli Eteläiseen Juudeaan. Vuonna 132 eKr. Johannes Hyrkanos (164 - 104 eKr.) pakotti edomilaiset ympärileikkauttamaan itsensä ja käännytti heidät Jerusalemin temppelin Talmudilaiseen farisealaisuuteen. 

The Edomites were evicted from their land and the mount Seir by the Nabateans (312 BC) and emigrated to Idumea, the region of the southern Judea. In 132 BC John Hyrcanos (164 - 104 BC) forced them to be circumcised and converted them to the Jerusalem temple religion of Talmudic Pharisaism.

Mutta edomilaiset puolestaan käyttivät tilaisuutta hyväkseen; he omaksuivat heille tarjotun/pakotetun uskonnon ja liittivät siihen oman jumalansa nimen. Aabrahamin ja Iisakin jälkeläisinä ympärileikkaus ei ollut heille mikään outo juttu, ja Babylonian Talmudilainen farisealaisuus oli itse asiassa samaa salatiedettä kuin heidän oma uskontonsakin. Hyrkanoksen käyttämä pakko oli edomilaisten tilaisuus, ja se kuului yhtenä osana Luciferin ovelaan juoneen.

But the Edomites, in turn, took the opportunity to; they embraced the new religion offered/forced to them and connected the name of their own god to it. Being offsprings of Abraham and Isaac the circumcision was not any strange thing to them, and the Babylonian Talmudic Pharisaism was in fact the same occultism as their own religion. The forcing of Hyrcanos granted them an opportunity, and it was a part of the Lucifer's fly scheme.

Yhdessä vuosisadassa edomilaiset rabbit nousivat johtavaan asemaan juutalaisessa uskonelämässä, ja heidän oma kuninkaansa Herodes Suuri seuraajineen sinetöi heidän voittokulkunsa. Edomilaisten rabbien käsissä pyhät tekstit saivat uusia tulkintoja, poistoja ja lisäyksiä. Näin Esau riisui veljensä Jaakobin ikeen niskaltaan, ja Edom alisti Israelin. On todella syytä huomata, että tämäkin seikka on ennustettu jo Iisakin siunauksessa.
"Niin hänen isänsä Iisak vastasi ja sanoi hänelle: 'Katso, sinun asuinsijasi on oleva kaukana lihavasta maasta ja vailla taivaan kastetta ylhäältä. Miekkasi varassa sinä olet elävä ja palveleva veljeäsi. Mutta valtoimena kierrellen sinä riisut hänen ikeensä niskaltasi'" (1. Moos. 27: 39, 40). 

In one century the Edomite rabbis rose to a leading position in the Jewish religion, and their own king Herod the Great  and his heirs sealed the triumph of the Edomites. In the hands of the Edomite rabbis the sacred texts got new interpretations, omissions and additions. This is how Esau broke Jacob's yoke from his neck and Edom dominated Israel. It's worth of noting that even this detail has been already foretold in the blessing of Isaac. 
"And Isaac his father answered and said unto him, Behold, thy dwelling shall be the fatness of the earth, and of the dew of heaven from above; and by thy sword shalt thou live, and shalt serve thy brother; and it shall come to pass when thou shalt have the dominion, that thou shalt break his yoke from off thy neck" (Gen. 27: 39, 49).

Kun tähän vielä lisätään Siseran jälkeläisen, rabbi Akiban (50  - 137 jKr.), pyhien tekstien vääntelyt, ja edomilaista sukujuurta olleiden masoreettikirjanoppineiden (700 - 1100 jKr.) tetragrammilisäykset (noin 6000), onko mikään ihme, että koko kristillinenkin maailma on siinä käsityksessä, että Jahve/Jehova on Jumalan salainen nimi!

When taking into account further the text manipulations of Akiba, the rabbi (50 - 137 AD), a descendant of Sisera, and about 6000 additions of the Tetragrammaton in the Old Testament by the Edomite Masoretes  (700 - 1100 AD), it's no wonder that even the whole Christian world believe that Yahweh/Jehovah is God's sacred name!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti